Unitățile De Primiri Urgențe din Suedia tratează stări acute grave, cum ar fi leziuni la cap, dureri în piept, dificultăți de respirație, pierderea cunoștinței, fracturi osoase, răni adânci sau sângerări majore.
Toți pacienții care se prezintă la Urgență sunt prioritizați în funcție de gravitatea situației. Prin urmare, nu se poate spune în avans cât timp va trebui să aștepți. Uneori, vin pacienți extrem de bolnavi care trebuie tratați imediat, iar asta poate să prelungească timpul de așteptare. Pacienții cu afecțiuni și leziuni care le pot pune în pericol viața sunt întotdeauna tratați primii.
TIMPUL DE AȘTEPTARE
În Suedia de obicei timpul de așteptare e destul de lung dar consultația merge repede. Un obiectiv național este ca durata consultației să fie de maxim 1 oră, iar un maxim timp în sala de așteptare la Urgență să fie de 4 ore.
Din experiențele proprii pot spune că o medie în sala de așteptare ar fi undeva pe la 3-4 ore.
Dacă simptomele tale nu necesită îngrijiri de urgență, tu sau copiii de toate vârstele puteți primi ajutor la o Unitate De Primiri Urgențe Locale sau la medicul de familie. În anumite situații, un medic de gardă te poate asista la domiciliu.
Ce înseamnă „acut”?
În context medical, „acut” se referă la o stare de boală care apare rapid și în care starea persoanei afectate se înrăutățește și necesită tratament cât mai curând posibil. O boală în care simptomele apar mai încet, în decurs de câteva săptămâni, este numită „subacută”.
CÂT COSTĂ O CONSULTAȚIE LA O UNITATE DE PRIMIRE A URGENȚELOR?
Pentru adulții de la 18 ani în sus, costul este de 400 SEK, iar pentru copii este de 120 SEK. Această taxă este inclusă în plafonul de costuri mari pentru serviciile medicale.
BINE DE ȘTIUT
Mai nou Unitățile De Primire A Urgențelor pot refuza pacientul care nu îndeplinește anumite criterii de urgență și îl îndrumă către o altă instituție, cum ar fi un cabinet medical de familie.
Până acum se putea întâmpla ca un pacient care mergea la Urgență și nu dorea să meargă la medicul de familie, să fie totuși primit. Dar conform noilor legi, medicii au voie să le spună pacienților “nu” și să îi îndrume către alte spitale.
După ce pacientul ajunge la spitalul corespunzător, se face o evaluare mai detaliată. La Urgență acest lucru implică adesea verificarea parametrilor vitali și, eventual, efectuarea de investigații suplimentare și pregătitoare, cum ar fi electrocardiograma (EKG).
NUMĂRUL 1177
Apelează numărul 1177 pentru a afla care e instituția potrivită pentru o anumită problemă, durere ori boală. Alternativ, se poate contacta medicul de familie.
Ambulanța
În caz de pericol pentru viață – sună la 112!
Ce determină dacă este necesară o ambulanță?
Trebuie să suni la 112 într-o situație de urgență, adică atunci când cineva este grav bolnav sau grav rănit și are nevoie de ajutor imediat. Când suni la 112, vei vorbi cu un operator SOS care îți va pune întrebări pentru a afla ce s-a întâmplat și cât de gravă este situația.
Dacă operatorul SOS consideră că nu este necesară o ambulanță, poți fi îndrumat totuși către un transport medical. În acest caz suni Serviciul de Transport la numărul de telefon 0771-25 10 20. SOS Alarm (aplicație pe telefon) te poate îndruma și către centrul de sănătate sau îți poate sugera să suni la 1177.
CÂT DE REPEDE VINE AMBULANȚA?
În timpul apelului telefonic către 112 operatorul SOS face o evaluare la cât de repede ar trebui să ajungă ambulanța:
- Stare Acută De Pericol Pentru Viață. Ambulanța cea mai apropiată este trimisă imediat. Sirenele și luminile albastre sunt folosite pentru a asigura drumul liber, astfel încât ambulanța să ajungă rapid.
- Stare De Urgență, dar nu una care pune în pericol viața. Ambulanța este trimisă, dar fără sirene și luminile albastre. Va dura puțin mai mult.
- Nu Este O Urgență, dar este nevoie de ambulanță. Evaluarea este că ai nevoie de o ambulanță, dar alte apeluri prioritare primesc întâietate. Operatorul SOS te va informa cât timp trebuie să aștepți ambulanța.
Dacă mai multe ambulanțe sunt ocupate în același timp, timpul de așteptare este mai lung.
Dacă persoana bolnavă sau rănită se simte rău în timp ce se așteaptă ambulanța, sună din nou la 112 și spune-le acest lucru.
Dacă toate ambulanțele sunt ocupate sau au un timp de așteptare lung, serviciul de pompieri poate ajunge înainte de ambulanță pentru a oferi primul ajutor vital.
În Suedia timpul mediu de la momentul în care 112 primește un apel de urgență pentru un stop cardiac până când o ambulanță ajunge la locul incidentului este în medie de 17 minute.
AMBULANȚA NU PRIMEȘTE PRIORITATE LA SPITAL
Nu contează cum ajungi la urgență. Toți cei care ajung acolo sunt prioritizați în funcție de gravitatea bolii lor. Dacă ai leziuni sau afecțiuni care pun în pericol viața, vei primi întotdeauna ajutor primul, indiferent dacă ai ajuns cu ambulanța sau în alt mod.
FII CONȘTIENT!
E important să respectăm numărul 112. În jur de 30% din suedezi sună aiurea, de exemplu pentru unghii rupte, dureri menstruale, zgârieturi etc, ceea ce face ca alții care au nevoie de ajutor urgent să nu-l primească la timp.
Sursă: 1177
Pentru a fi la curent cu cele mai recente informații, abonează-te la newsletter-ul nostru și vei primi actualizări direct în căsuța ta de email.