Pentru ca activitatea diferitelor instituții din Suedia să funcționeze bine, Skatteverket cere să fim înscriși la adresa la care locuim. În funcție de asta se planifică construcția de noi locuințe, școli, aziluri de bătrâni etc. Multe drepturi și obligații pe care le avem depind de locul unde trăim. De exemplu, diferite ajutoare economice, prețul asigurărilor, unde plătești impozit și unde votezi.
Poate nu pare un lucru atât de important, dar să nu fii înregistrat la adresa la care locuiești este ilegal și pentru asta poți primi amendă sau face închisoare până la doi ani.
Nu e întotdeauna ușor să știi unde ar trebui să fii înscris. Oamenii se mută din diferite motive: pentru a studia, pentru a lucra temporar în alt oraș, se mută cu copiii, locuiesc în casa de vacanță timp îndelungat sau se mută des din cauza muncii. AICI poți vedea ce este valabil în cazul tău.
Dacă timp de cel puțin 6 luni vrei să-ți primești corespondența la o altă adresă decât cea la care ești înregistrat, poți să anunți “särskild postadress”. Asta e valabil și în Suedia și în străinătate și nu costă nimic.
Skatteverket are dreptul să facă controale și să vadă dacă ești înscris unde trebuie. Când vin la tine acasă trebuie să te legitimezi, pentru a ști cu cine vorbesc. Nu sunt nevoiți să te înștiințeze din timp că vin. Aceste reguli au fost stabilite în Folkbokföringslagen în 1 iulie 2018.
Anunță că te-ai mutat
Cel mai important e ca cei de la Skatteverket să știe. Poți intra AICI și poți alege, dacă vrei, să o faci prin BankID sau să scoți formularul la imprimantă și să-l trimiți prin poștă. Ceea ce se întâmplă după, e că Skatteverket informează unele instituții că te-ai mutat, de exemplu:
- Försäkringskassan
- Migrationsverket
- Lantmäteriet
- Transportstyrelsen
- CSN
- Pensionsmyndigheten
- băncile mari
- firmele mari de asigurări
Dar în afară de aceste instituții mai primim scrisori din multe alte părți (de exemplu abonamente la reviste sau de la persoane private). Atunci când aceștia nu știu că te-ai mutat scrisorile sunt trimise înapoi la expeditor. Trebuie tu să-i anunți pe toți, ca să nu-ți mai trimită la adresa veche ci la cea nouă.
Dacă faci schimbarea de adresa la ADRESSÄNDRING atunci toată corespondența trimisă la adresa veche îți va veni la adresa nouă, timp de 12 luni. Deci, chiar dacă nu i-ai înștiințat pe toți că ți-ai schimbat adresa și ei încă mai trimit la adresa veche, poșta va redirecționa totul la adresa nouă.
ADRESSÄNDRING are diferite servicii:
- îți trimite scrisorile la adresa nouă (timp de 12 luni). Costă 598 SEK pentru toată familia
- pune poșta pe pauză (7 zile – 2 luni). Costă 350 SEK
- îți trimite corespondența în altă parte, temporar (până la 6 luni). Costă 145 SEK din start, apoi 65 SEK/săptămână. Preț maxim pentru 6 luni: 600 SEK
Ultimele două alternative sunt bune dacă pleci în concediu, sau la muncă temporară în altă parte.
Durează 4 zile de când ai comandat serviciul lor până începe să funcționeze.
Pentru mai multe informații vezi https://www.adressandring.se/
Deci, dacă te muți, trebuie sa faci urmatoarele:
varianta gratuită:
- anunți la Skatteverket
- anunți pe toată lumea și toate firmele care îți trimit scrisori că te-ai mutat
varianta cu plată:
- anunți la Skatteverket
- anunți și la Adressändring
Este important să ai numele tău scris pe cutia poștală, indiferent dacă locuiești într-un apartament sau casă închiriate la mâna întâi, dacă locuiești la cineva sau locuiești într-un spațiu închiriat la mâna a doua.
Poți să fii înscris oriunde, chiar și într-o parcare dar nu e chiar atât de simplu. Trebuie să fii înscris undeva dar nu ai voie să locuiești oriunde. Skatteverket nu are reguli pentru toate situațiile existente. În situații speciale e bine să-i suni pe ei și să-i întrebi.