Ca cetățean al UE, poți fi înregistrat în Suedia dacă te muți aici și intenționezi să locuiești cel puțin un an. Când ești înregistrat, vei primi un cod numeric personal (personnummer), care îți va fi de mare ajutor în cazul în care te îmbolnăvești sau ai vreun accident. Dacă ai personnummer ai aproape toate drepturile și obligațiile unui suedez.
Poți fi înregistrat în Suedia dacă:
- vrei să muncești aici
- vrei să studiezi
- trăiești din banii tăi (fonduri proprii)
- vii ca membru al familiei la o persoană care se află deja aici și deține acest drept sau este pe cale să îl obțină
Regulile sunt puțin diferite, în funcție de scopul mutării în Suedia.
Dacă vrei să fii înregistrat în Suedia, trebuie să completezi formularul “Flytta till Sverige”, să îl scoți la imprimantă și să îl depui personal la Skatteverket. Acest formular îl poți completa și la Skatteverket, dar economisești timp și stres dacă o faci acasă.
Toți membrii familiei, care se mută în Suedia, trebuie să viziteze Skatteverket, inclusiv copiii.
În formular vei completa adresa unde locuiești. Asigură-te că numele tău este pe ușă sau pe cutia poștală de la intrarea unde locuiești!În afară de formularul “Flytta till Sverige”, pentru personnummer trebuie să ai cu tine diferite documente, în funcție de situația ta. Mai jos vezi exemple.
Personnummer – dacă te muți aici singur, ca să lucrezi
Dacă vrei să fii înregistrat în Suedia, trebuie să mergi personal la Skatteverket, cu următoarele documente ÎN ORIGINAL:
- pașaport sau buletin
- certificat de căsătorie sau dovada că ești divorțat (dacă e cazul)
- certificat de naștere al copiilor (dacă ai copii)
- contractul de muncă
E bine să ai și fluturașii de salariu (lönespecifikation), cel puțin 3.
Deci, trebuie să arăți documente care să ateste că ai un drept de ședere în Suedia pentru cel puțin un an.
Contract de muncă
Trebuie să prezinți un contract de muncă care să ateste că lucrezi în Suedia.
Contractul de muncă trebuie să fie semnat de tine și de angajatorul tău și trebuie să conțină următoarele informații:
- numele și adresa ta
- numele și adresa angajatorului
- dacă angajarea se face pe o anumită perioadă, sau dacă este vorba de un loc de muncă provizoriu sau temporar
- alți termeni și condiții de angajare, cum ar fi: data angajării, perioada de preaviz, orele de lucru, concediul, salariul și beneficiile
- descrierea sarcinilor de serviciu
- eventual contract colectiv de muncă (ceva ce multe firme au)
Skatteverket poate solicita să trimiți și alte documente care să ateste că lucrezi în Suedia. Acesta poate fi, de exemplu, un extras bancar, informații despre angajator sau “personalliggare” (o aplicație care dovedește unde ai lucrat în fiecare zi). Vezi că tu ai obligația să arăți toate aceste dovezi, nu altcineva.
Documentele trebuie să fie în original
Toate documentele trebuie să fie cele originale sau, în anumite cazuri se poate accepta și o copie legalizată (cel mai sigur este să ai documentul în original).
A fi înregistrat în registrul populației din Suedia
A fi înregistrat în Suedia înseamnă că obții un personnummer. De asemenea, înseamnă că Skatteverket înregistrează:
- la ce clădire și adresă locuiești
- unde te-ai născut și ce cetățenie ai
- starea ta civilă, copiii (dacă este cazul) și părinții
Personnummer – dacă aparții unei familii care locuiește aici
Poți avea drept de ședere dacă te muți la un membru al familiei care deține deja acest drept în Suedia. Pentru a fi înregistrat, trebuie să poți arăta că vei locui în Suedia cel puțin un an.
Pentru a obține un drept de ședere, trebuie să poți arăta că tu și persoana la care te muți aparțineți aceleiași familii. Poți face acest lucru prezentând, de exemplu, un certificat de căsătorie sau un certificat de naștere.
Trebuie să aduci diferite documente în funcție de cetățenia membrului de familie la care vii.
Dacă ești căsătorit e mai simplu, arătați certificatul de căsătorie. Dar dacă ești sambo (în concubinaj) e nevoie de mai multe dovezi care să confirme relația voastră . Va trebui să arătați că locuiți într-o relație permanentă asemănătoare căsătoriei și că aveți o gospodărie comună. Pentru a arăta că ați trăit și trăiți împreună, puteți aduce:
- extras din registrul populației, al țării (registrul civil), unde este înregistrată relația voastră
- contract de cumpărare pentru o casă comună
- contract de închiriere sau asigurare pentru o locuință comună în care amândoi sunteți înscriși
Dacă nu ai dreptul la personnummer și urmează să locuiești în Suedia, poți solicita samordningsnummer. Poți citi mai multe despre asta AICI.
Eu scriu astfel de articole în mod regulat. Lasă-mi contactul tău AICI ca să le primești direct pe email!
6 thoughts on “Personnummer – numărul care îți schimbă viața în Suedia”
Dacă pot sa îmi fac personal nr dacă nu lucrez aici și ce acte îmi trebuie ca nu lucrez aici Florentina
De ce acte ai nevoie depinde de situatia ta: daca studiezi aici sau ai venit la cineva… In postarea de blog scrie exact ce fel de acte sunt necesare pentru diferite situatii.
Bună seara în cât timp vine personnummer la adrsa . Eu am contractul pe 3 luni și am depus de personnummer. Va rog pot sa spun cineva în cât timp vine personnummer la adrsa
Depinde de mai multe lucruri (cat de multi oameni aplica pentru personnummer, sarbatori, concedii…). Poate sa dureze in jur de 6 luni.
Bună seara , dacă am număr personal și nu muncesc (muncește doar iubitul meu) pot face abonament la telefon ?
Firma face un control al economiei tale si atunci hotaraste (kreditupplysning).